tiistai 29. lokakuuta 2013

Pieni reissu Pietarissa

Käytiin tuossa männä viikonloppuna risteilyllä Pietarissa. Konsepti oli samanlainen kuin kaikkien tuntema Päivä Tukholmassa. Eli perjantaina laivalle, lauantai aamuna Pietarissa, illalla takaisin laivalle ja sunnuntai aamuna Helsingissä takaisin.

Bongasimme reissun edullisesti Groupon-diilipalvelun kautta. Meitä kun reissuun lähti 4, hinnaksi per nenä tuli 25e. Tuohon hintaan kuului siis myös bussikuljetus Pietarin satamasta Iisakin kirkolle. Viisumia tällä reissulla ei tarvittu.

aamuinen Pietari

Ostimme reissulle laivan buffetin sekä aamupalat. Buffetissa söimme vain menomatkalla. Kyllä ihminen saa itsensä ängettyä täyteen ruokaa ( ja jäätelöä), kun sitä on buffetissa mielin määrin tarjolla.

Passijono, joka jatkui yhtä pitkänä rakennuksen sisällä...

Olimme perillä Pietarissa noin 9 aikaan lauantai aamuna. Lähdimme viimeisten joukossa laivasta pois, sillä yritimme taktikoida että passijono ei olisi niin pitkä. Aivan turhaa, vielä ainakin tunnin olisi saanut laivassa odotella. Jono oli tuhottoman pitkä.

Satamasta oli tosissaan laivakuljetus Iisakin kirkolle. Hyvä systeemi, ei tarvinnut itse lähteä takseja etsimään tai muuta.  Päätimme ettemme käy kirkossa, vaan taivallamme Nevski Prospektia ihmetellen. Ehkä ihan hyvä valinta, ettei lähde tungeskelemaan kaikkien turistien kanssa kirkkoon sisälle.

Nevski Prospektilla riitti kyllä ihmeteltävää. Paljon länsimaisia puljuja, venäläisellä mausteella. Hilpeyttä aiheuttivat meidän porukassa Subway ja McDonalds.

Nevski Prospekt on pitkä, kaunis ja hyvässä kunnossa pidetty ostoskatu ( ja paljon muuta). Ihmeteltävää riitti jo ihan kauniissa arkkitehtuurissa. Tosin kyllä me muutamassa kaupassakin poikettiin matkan aikana, ja allekirjoittanut tuhlasi ruplia ihan urakalla (josta lisää myöhemmin).

Söimme Pietarissa ihanassa ravintolassa, nimeltä Bibliotheka. Paikka oli siis paikalliseen hintatasoon nähden kallis ja hieno. Annokset maksoivat n. 10e. Tarjolla oli mm. avotulella paistettuja hampurilaisia.

Palasimme laivalle ajoissa, sillä alkoi satamaan. Saimme kuitenkin nähtyä pienen vilauksen Pietarissa. Ainakin sen verran kun jalkamme jaksoivat kerralla, kiitos edellisiltaisen tanssimisen. Laivalle palattuamme menimme pienille nokosille, ja jatkoimme illalla juhlimista. Aamu tuli liian äkkiä, kun aamupalalle raahauduimme heti 6:n jälkeen. Väsyneenä Helsinkiin, kyllä virkisti, huh! Oon tainnut tulla vanhaksi.